Mål 4: Våldsutsatta vuxna och barn har tillgång till insatser utifrån sina behov

Mål 4: Skydda och stödja

Förutsättningar för att nå målet

  • Myndigheter har kunskap, metoder och arbetssätt för att erbjuda insatser till våldsutsatta som överensstämmer med deras behov.
  • Myndigheter och aktörer samverkar kring insatser för våldsutsatta.
  • Det finns målgruppsanpassad information om hjälp, stöd, skydd och behandling för våldsutsatta.

Hur går det för målet?

Välj indikator

Andel kommuner/stadsdelar där socialtjänsten erbjuder skyddat boende med biståndsbeslut till våldsutsatta vuxna – kvinnor och män.

Andel kommuner/stadsdelar där socialtjänsten erbjuder skyddat boende med biståndsbeslut till våldsutsatta vuxna – kvinnor och män.

Socialstyrelsen har beslutat att ta bort indikatorn från Öppna jämförelser. Senaste aktuella data för indikatorn är från 2019.

Data för indikatorn är från 2019 och visar på att 94 procent av kommunerna i länet som besvarade frågan i Socialstyrelsens öppna jämförelser erbjöd skyddat boende med biståndsbeslut. Socialstyrelsen har senare valt att inte följa denna indikator och en ny källa behöver säkerställas om vi fortsatt vill följa utvecklingen vad gäller kommuners arbete med skyddat boende till våldsutsatta vuxna.

 


Andel kommuner/stadsdelar där socialtjänsten har en aktuell skriftlig rutin för hur handläggaren ska säkra skolgången för barn i skyddat boende.

Andel kommuner/stadsdelar där socialtjänsten har en aktuell skriftlig rutin för hur handläggaren ska säkra skolgången för barn i skyddat boende.

Rutin för skolgång för barn i skyddat boende
Graf som visar hur många som har en rutin för skolgång för barn i skyddat boende.
Källa: Socialstyrelsen öppna jämförelser - våld i relation

Andelen kommuner/stadsdelar som svarar positivt på att de har en aktuell skriftlig rutin för hur handläggare ska säkra skolgången för barn i skyddat boende ökar13. Efter nedgången 2020 har det skett en ökning varje år. En rutin för att säkra skolgången för barn i skyddat boende saknas dock fortfarande i cirka 60 procent av länets kommuner och stadsdelar.

 


Andel kommuner/stadsdelar där socialtjänstens verksamhetsområde våld i nära relationer har aktuella skriftliga överenskommelser om samverkan i enskilda ärenden med externa aktörer.

Andel kommuner/stadsdelar där socialtjänstens verksamhetsområde våld i nära relationer har aktuella skriftliga överenskommelser om samverkan i enskilda ärenden med externa aktörer.

Översikt över de externa aktörer som socialtjänstens verksamhetsområde våld i nära relationer har en överenskommelse om samverkan med i enskilda ärenden.
Graf som visar översikt över de externa aktörer som social tjänstens verksamhetsområde våld i nära relationer har en överenskommelse om samverkan med i enskilda ärenden.
Källa: Socialstyrelsen öppna jämförelser - våld i relation

Vad det gäller aktuella skriftliga överenskommelser om samverkan med externa aktörer i individärenden som rör våld i nära relation så ligger andelen kommuner/stadsdelar på en stabil nivå över tid.

Samverkan med polisen har dock ökat över tid från cirka 20 till 40 procent av svarande kommuner/stadsdelar. Främst finns överenskommelser med kvinnojourer. Mer än hälften av länets kommuner/stadsdelar saknar skriftliga överenskommelser med externa aktörer. För att utröna om detta är ett problem eller inte krävs dock en djupare analys av vad överenskommelserna omfattar, vad kommunerna kan erbjuda i egen regi samt hur behoven från de stödsökande ser ut.

Fotnot: Med extern aktör menas någon av följande: Primärvård, akutmottagning, vuxenpsykiatri, ungdomsmottagningar, polisen eller kvinnojour.

 


Andel kommuner som har uppgett att de erbjuder stöd och hjälp till våldsutsatta

Andel kommuner som har uppgett att de erbjuder stöd och hjälp till våldsutsatta

Andel kommuner som har uppgett att de erbjuder stöd och hjälp till våldsutsatta barn utifrån våldstyp. Antingen ges stödet enskilt eller i samverkan med andra aktörer eller andra kommuner. Summerande stapeln (antingen enskilt eller i samverkan) anger andel kommuner som erbjuder stöd oberoende av om det är enskilt stöd eller i samverkan.
Andel kommuner som har uppgett att de erbjuder stöd och hjälp till våldsutsatta
barn utifrån våldstyp. Antingen ges stödet enskilt eller i samverkan med andra aktörer eller
andra kommuner. Summerande stapeln (antingen enskilt eller i samverkan) anger andel
kommuner som erbjuder stöd oberoende av om det är enskilt stöd eller i samverkan.
Källa: Hänvisa utsatta rätt - Operation Kvinnofrid

Andel kommuner som har uppgett att de erbjuder stöd och hjälp till våldsutsatta vuxna utifrån våldstyp. Antingen ges stödet enskilt eller i samverkan med andra aktörer eller andra kommuner. Summerande stapeln (antingen enskilt eller i samverkan) anger andel kommuner som erbjuder stöd oberoende av om det är enskilt stöd eller i samverkan.
Andel kommuner som har uppgett att de erbjuder stöd och hjälp till våldsutsatta
vuxna utifrån våldstyp. Antingen ges stödet enskilt eller i samverkan med andra aktörer eller
andra kommuner. Summerande stapeln (antingen enskilt eller i samverkan) anger andel
kommuner som erbjuder stöd oberoende av om det är enskilt stöd eller i samverkan.
Källa: Hänvisa utsatta rätt - Operation Kvinnofrid

Våld i nära relationer

Samtliga kommuner i länet erbjuder stöd till såväl barn som vuxna utsatta för våld i nära relationer, antingen i egen regi eller i samverkan. När det gäller stöd i egen regi ges detta i samtliga kommuner till vuxna medan 85 procent av länets kommuner väljer att ge stöd till barn i egen regi och övriga enbart i samverkan.

Hedersrelaterat våld och förtryck

Samtliga kommuner i länet erbjuder stöd till barn utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck, antingen i egen regi eller i samverkan. Samverkan sker via verksamheten Origo som ger stöd till barn eller unga 13–26 år. Barn under 13 år kan få stöd i 85 procent av länets kommuner. 88 procent av länets kommuner erbjuder stöd till vuxna i egen regi. Samverkan sker inte mellan kommunerna i länet när det gäller stöd till vuxna utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck, mer än mellan stadsdelarna i Stockholms stad.

Sexuellt våld oberoende relation

Samtliga kommuner i länet erbjuder stöd till barn utsatta för sexuellt våld oberoende av relation, antingen i egen regi eller i samverkan. När det gäller stöd i egen regi ger 62 procent av kommunerna stöd till barn och 46 procent till vuxna. Inga kommuner erbjuder stöd till vuxna i samverkan, medan samverkan gällande barn främst sker inom ramen för stödcentrumen i länet.

Prostitution

Samtliga kommuner i länet uppger att de erbjuder stöd till barn utsatta för sexuell exploatering, antingen i egen regi eller i samverkan. Stödet till barn ges i huvudsak i enskild regi (62 procent av länets kommuner). Det stöd som ges i samverkan ges via stödcentrumen i länet. När det gäller vuxna uppger 88 procent av kommunerna att de ger stöd till personer i prostitution och majoriteten av kommunerna ger detta stöd i samverkan genom avtal med Stockholms stads Mika-mottagning där 19 av länets 26 kommuner är anslutna till Stockholms stads stödverksamhet.

Människohandel för sexuella ändamål

Samtliga kommuner i länet uppger att de erbjuder stöd till barn utsatta för människohandel för sexuella ändamål, antingen i egen regi eller i samverkan genom stödcentrumen i länet. 88 procent uppger att de ger stöd till vuxna utsatta för människohandel för sexuella ändamål, varav majoriteten av stödet ges i samverkan genom avtal med Stockholms stads Mika-mottagning.

 


Åtagande i handlingsplanen för att skydda och stödja i Stockholms län​​

För att uppnå målet om att våldsutsatta vuxna och barn ska ha tillgång till insatser utifrån sina behov har vi åtagit oss att utföra följande åtgärder:

  • Utveckla Vägledningen för yrkesverksamma på www.operationkvinnofrid.se med stöd kring möjligheter att dela information, mellan myndigheter, om enskilda våldsutsatta.
  • Sprida information om stödlinjer till våldsutsatta.
  • Stötta införande av effektiva metoder, arbetssätt och kunskapsstöd i regionala och lokala verksamheter för att ge stöd och skydd till utsatta.
  • Stödja och bidra till samarbetet kring arbetet med våldsutsatta på lokal och regional nivå ex genom Kvinnofridssamordnarnätverket, Origo, Mikamottagningen och regionkoordinator mot prostitution och människohandel.
  • Förbättra samverkan kring våldsutsatta mellan Polisen, kommunernas socialtjänst, Kriminalvården och Region Stockholm med särskilt fokus på informations– delning och sekretessbrytande bestämmelser, med utgångspunkt i framtagna beprövade arbetssätt i landet.
  • Stärka samverkansprocesser mellan kommunernas socialtjänst och hälso- och sjukvården för att personer utsatta för våld ska få tillgång till adekvat vård och stöd samt synliggöra tillgängligt stöd för målgruppen inom hälso- och sjukvården.

Stöd för att skydda och stödja​

För dig som är verksam på lokal eller regional nivå finns några tips på åtgärder som din organisation kan fokusera på för att bidra till att målet om att skydda och stödja uppnås.

  • Tillämpa standardiserade bedömningsmetoder avseende våldsutsatta inom samtliga relevanta verksamheter.
  • Erbjud anpassat skydd och stöd för våldsutsatta som är i särskilt sårbara situationer på grund av exempelvis ålder, missbruk, funktionsnedsättning, sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck, utländsk bakgrund och närståendes värderingar kring självbestämmanderätt över sexualitet och relationer.
  • Samverka strukturerat i enskilda ärenden mellan socialtjänst och polis samt andra aktörer.