Start / Strategiska mål / Mål 1: Förebygga våld
Medelvärdet av svar från elever (i åk 8 och år 2 på gymnasiet) om de litar på att de vuxna i skolan gör tillräckligt om någon elev i skolan blir illa behandlad.
År 2023/kön | Åk 8 | År 2 |
Medel | 5,8 | 6,9 |
Flicka | 5,4 | 6,6 |
Pojke | 6,3 | 7,1 |
Resultatet visar ett medelvärde utefter nedanstående uppdelning som beräknats:
Resultatet visar inte andel elever eller andel pedagoger utan redovisas som medelvärde baserats på deras svar på frågan som anges i indikator.
Resultat Både i åk 8 samt år 2 på gymnasiet skattar pojkar i högre utsträckning än flickor att de tycker skolan gör tillräckligt om någon elev i skolan blir illa behandlad. I grundskolan skattar eleverna lägre, totalt (5,8) i jämförelse med gymnasiet (6,9). De som skattar lägst är flickor i åk 8.
Medelvärdet av svar från pedagogisk personal (i grundskolan och på gymnasiet) om de upplever att vuxna i skolan gör tillräckligt om en elev blir illa behandlad.
Årskurs | 2022/2023 |
Gymnasieskolan | 7,8 |
Grundskolan | 7,6 |
Resultatet visar ett medelvärde utefter nedanstående uppdelning som beräknats enligt fördelningen:
Resultatet visar inte andel elever eller andel pedagoger utan redovisas som medelvärde baserats på deras svar på frågan som anges i indikatorn.
Resultat Pedagogisk/undervisande personal skattar relativt högt på både gymnasiet och i grundskolan på frågan om de tycker skolan gör tillräckligt om en elev blir illa behandlad. Pedagogernas siffror är högre än elevernas, särskilt i grundskolan. Detta visar på en diskrepans mellan personalens uppfattning och elevernas upplevelse.
Medelvärdet av svar från elever (i åk 8 och år 2 på gymnasiet) om lärarna behandlar alla elever lika oavsett om de är flickor, pojkar eller har annan könsidentitet.
År 2023/kön | Åk 8 | År 2 |
Medel | 6,1 | 7,4 |
Flicka | 6,2 | 7,3 |
Pojke | 6,1 | 7,3 |
Resultatet visar ett medelvärde utefter nedanstående uppdelning som beräknats enligt fördelningen:
Resultatet visar inte andel elever eller andel pedagoger utan redovisas som medelvärde baserats på deras svar på frågan som anges i indikatorn.
Resultat Eleverna på gymnasiet skattar högre än eleverna i grundskolan gällande huruvida lärarna behandlar alla elever lika oavsett om de är flickor, pojkar eller har annan könsidentitet. Vi kan konstatera att de könsskillnader som visades gällande kränkande behandling inte finns när det gäller flickor och pojkars upplevelse av om lärarna behandlar alla elever lika oavsett kön.
Medelvärdet av svar från pedagogisk personal (i grundskolan och på gymnasiet) om skolan arbetar för att främja jämställdhet i undervisningen och om lärare ger alla elever samma möjligheter oavsett om de är flickor, pojkar eller har annan könsidentitet.
Nedan medelvärden är en sammanslagning av båda frågorna.
Årskurs | 2022/2023 |
Gymnasieskolan | 8,3 |
Grundskolan | 8,1 |
Resultatet visar ett medelvärde utefter nedanstående uppdelning som beräknats enligt fördelningen:
Resultatet visar inte andel elever eller andel pedagoger utan redovisas som medelvärde baserats på deras svar på frågan som anges i indikatorn.
Resultat Pedagogisk/undervisande personal skattar högre än eleverna både på gymnasiet och grundskolan. Personalen skattar högst på frågan om de ger samma möjligheter (8,9) medan de skattar lägre på frågan om skolan arbetar för att främja jämställdhet i undervisningen (7,2). Den sistnämnda frågan ställs inte till eleverna vilket gör att vi inte kan göra en jämförelse mellan elevers och pedagogisk/undervisande personals upplevelser. När det gäller frågor om likabehandling skattar pedagogisk/undervisande personal högre än eleverna både på gymnasiet och i grundskolan.
För att uppnå målet om att myndigheter och aktörer ska arbeta våldsförebyggande har vi åtagit oss att utföra följande åtgärder:
För dig som är verksam på lokal eller regional nivå finns några tips på åtgärder som din organisation kan fokusera på för att bidra till att målet om att förebygga våld uppnås.